Az Elektronikus zene alakulása a 2000 -es évekig !!!!
A szerintem definiált : ->Elektronikus zene!
A szerintem definiált : ->Elektronikus zene!
Az elektronikus zene eleinte otthoni hallgatásra szolgált, nem táncra. A kor haladtával az értelmezése kibővült, meg is változott már nem csak otthoni hallgatásra volt jó hanem klubokban is. Az elektronikus zene a hangok generálását elektronikus technikaim eszközök szintetizátor, pc, hangkártya.
A technikai fejlődés során Bell a hangtovábbítást elektronikus hullámokkal képzelte el, az általa feltalált membrán az emberi fül működését másolta. A mai napig ez a mikrofon és a hangszóró lelke. Edison szabadalmaztatta az első kézi hajtású fonográfot. A kísérleti szakaszba sorolom az első elektronikus hangszerek
megjelenését amik működése
elektromechanikus volt. A Teleharmonium közel 2 tonna volt és 18 m hosszú Edison-dinamók képezték a hangot és telefonzsinóron jutott el a hang a hallgatóhoz. Az első használható hangszer a Theremin volt, ami egy rádióhullámok interferencia által vezérelt analóg szintetizátor. A második világháború után a tradicionális hangszerek határait felül akarták múlni a haladó gondolkodású komponisták, és a zene és hangfelvevők fejlődésével létre jött az első analóg szintetizátor. Az elektronikus zene néhány éven belül a populáris kultúra részévé vált, de vesztett lendületéből. A korai eszközök instabilak voltak és könnyen elhangolódtak, és így is vitték magukkal. Megjelent a Moog -szintetizátor ami moduláris hangszer, a Mellatron ami többszólamú elektromechanikus szintetizátor. A Theremin sem veszett bájából akármilyen nehéz is rajta játszani. A technikai fejlődéssel a szintetizátorok hordozhatók lettek, és a rock bandák is használták őket. A Kraftverk hatására született meg az elektronikus popzeni irány a Szinti-pop. A Kraftwerk más zenei formákra is hatással volt, mint például a hiphop, a house és a drum and bass, és az elektro műfaj úttörőinek is tekintik őket. Ujhullámosként emlegették a Depeche Mod-ot akik a rock zenéről tértek át, és a szinti-popot kiegészítették gitáros hangzással és ez lett az Elektropop. Az elektronikus zene másik fő hulláma nyugat-Németországban a progresszív rockból született, úgy hogy áttértek a szintetizátor alapú zenélésre. Más hatásokkal kikiegészülve létrehozták az ambient stílust. A komponisták is használták, terjesztették és populárisabbá tették az elektronikus zene hangzását mint Jean-Michel Jare (Oxygène példa nélkül álló nemzetkö zi sikert ért el, zenei szerkezetével és hangszerelési formáival valóságos zenei forradalmat indított el a popzene történetében. Az űrbéli, sci-fi hangzást hallva az akkori újságok olyanokat írtak róla, hogy az űrben született,) A filmes szakmában is a hangeffektek-el teremtenek hangulatot sci-fi filmekben mint 1982-ben Szárnyas fejvadászban Vangelis. Az 1970-es évek végére az 1980-as évek alatt megindult az elektronikus hangszerek fejlesztése. Az analóg szintetizátort felváltotta a digitális szintetizátort, és a Samplerek is megjelentek a köztudatban. A Sampler bármilyen hangot képes felvenni és visszajátszani. Az első samplerek nagyok és nehezek voltak mint az elektromechanikus hangszerek az elején, az ára is a méretéhez volt hasonlítható. 1980-as évektől már elérhető áron volt, így a zenészek ontották a zenéket. A Depeche Mod ismerte fel először, hogy a könnyű zenében minden hangot külön is lehet használni, és zenei összetevőként is lehet használni. Ezzel a dallamvilággal kiegészítve a 80-as évek discó zenéje erősen a Depech Mod.- ra támaszkodott. Az egész évtizedet jellemezte a Depeche Mod hatás, lista vezető zenekarok több zeneszámmal is szerepeltek a listákon, a legjellemzőbb mégis a Depeche Mod és a modern szintik hangzás keveredése. A zene gépek alkalmasak voltak nem véletlenszerű, nem statikus zajok létrehozására és ez volt az Indusztriális zene műfajának kialakulásához. Az elektronika és a indusztriális népszerűség, alkotókat ösztönzött dub zene megalkotására. A producerek ötvözni kezdték a zajok esztétikáját, az énekkel és egyebekkel. Ezt a folyamatot a dub-nak 1990--re, kicsit később jött a dow-tempó és tripp-hopp is. Az 1980-as évektől a chicagói hous, a Detroit a technó és az angol acid haus hangzás volt ami sokáig hódított is. Az elektronikus zene megtalálta a helyét a táncparketten is. A korhoz tartozó elektronikus hangszerek alacsony ára elősegítette, hogy a popzene jelentős része elektronikusan készült. Björk , Moby és The Prodigy már akkor is jó azaz mainstraim irányba indultak el. A 90-es évektől két irányba vált az elektronikus tánczene a komolyabb- dark vonalra és a szórakoztató technó-rév irányába. Angliában az elektronikus tánczene "nem táncolható" vonalára az "elektronika" címkét kezdték használni. Az IDM-intelligens tánczene volt a beat vagy a szinti pop, ezután jött a eurodance, trance. Napjainkban az elektronikus zene elismert zenei irányokat talált magának mint a Dj-k , popsztárok akik maguknak vívták ki a szuverenitást a fesztiválokon. A "popularizálódással" már nem beszélhettünk elektronikus zenéről, meg kellett végre nevezni a stílusokat mint a deep, minimál, porgesziv, dnb stb...A elektronikus zene a mai filmzene és popzene uralkodó ága is lett, de a Dj-k technó alapú zenéjét -zenélését is szokták így is emlegetni. Az eddig jellemző alkohol és könnyű drogos kultúrából sokan áttértek a hippimozgalmakra.
SzuperAnyu definició:
->Az Elektronikus zene összességében gyűjtőfogalom.
Ha ezt látod az fontos!! |
Az elektronikus zene elektroakusztikai stúdió terméke.
Az elektronikus zene nem elektronikusan felerősített zene, hanem kizárólag elektronikus úton, elektroakusztikai eszközökkel előállított és megszólaltatott hangzatok és
kompozíciók. A természetben és a zenei gyakorlatban önállóan nem létező egyszerű hangokat = sinushangokat laboratóriumi úton állítják elő, rögzítik, modulálják,
kombinálják.A sinushangok-ból komponált zene a szeriális technikát és az ötletszerűség módszerét ötvözi, a kombinálás a dodekofinot követi, vagy bármilyen
más beprogramozást. Az elektronikus zene további változatában a sinushangok helyett konkrét zenei jelenségeket, zörejeket vesznek fel, majd megváltoztatják gyorsítással, lassítással. Az így készült zenei anyagot kombinálják, egymásra játsszák. Az elektronikus zenének ezt a fajtáját a hangok eredetére való utalás miatt konkrét zenének is nevezik. Semmi kapcsolata nincs a hagyományos hangszerekkel létrehozott hangzásvilággal, először a hangokat komponálja meg. Elektromos eszközök dominálnak a komponálásban is és az előadásban is, de nem zárják ki a hangszereket és az ének hangot sem.
Minden olyan zene ami elektromos eszközök segítségével jön létre, ide tartoznak az elektromos hangszerek zenéje is, ami önmagában nem teremtett új irányt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése